CityRegion.Net Rola miast w zintegrowanym rozwoju regionu


Miejski rozwój następuje równolegle z zintegrowanym rozwojem jego otoczenia, czyli szeroko pojętego regionu. Integracja polityk lokalnego rozwoju z polityką regionalnego rozwoju jest niezbędna dla zrównoważonego rozwoju i lepszej koordynacji w obsłudze wielu funkcjonalnych przedsięwzięć (takich jak: system transportu miejskiego i jego dostępność, oferowanie dostępu do usług, zachowanie zasad ochrony środowiska, zagospodarowanie ścieków, tworzenie zielonych enklaw i placów zabaw dla dzieci i osób starszych, zdolność do zatrudnienia itp.).

Jednak musi zostać poddane dyskusji to, które obowiązki i funkcje mogą być podzielone między miasta i otaczające je gminy oraz w których dziedzinach współpraca gwarantuje lepszą realizację prywatnych i publicznych inwestycji. W celu umożliwienia skutecznego wpływu działań Sieci Tematycznej na politykę lokalną, każdy Partner jest zobowiązany do utworzenia Lokalnej Grupy Wsparcia URBACT (ULSG).

Lokalne Grupy Wsparcia URBACT powinny skupiać kluczowych interesariuszy na poziomie lokalnym zainteresowanych wymianą tematyczną realizowaną w ramach Sieci oraz opracowaniem Lokalnego Planu Działania dla miasta i otaczającego go regionu. Lokalne Grupy Wsparcia URBACT będą śledzić działania Sieci poprzez otrzymywanie sprawozdań od przedstawicieli miast uczestniczących w wymianie oraz poprzez wspieranie ich wkładu w działania Sieci.

Skład Częstochowskiej Lokalnej Grupy Wsparcia URBACT ustalono kierując się zasadą najbliższego, bezpośredniego sąsiedztwa Miasta Częstochowy oraz wolą włączenia w prace Grupy przedstawicieli Śląskiego Związku Gmin i Powiatów zrzeszającego gminy i powiaty województwa śląskiego, Agencji Rozwoju Regionalnego, środowisk naukowych i Stowarzyszeń działających na terenie Częstochowy. Do współpracy w ramach Grupy zostały zaproszone władze Miasta Częstochowy, Starostwa Powiatowego w Częstochowie oraz następujących Gmin: Mykanów, Rędziny, Mstów, Olsztyn, Poczesna, Konopiska, Blachownia, Kłobuck, Wręczyca Wielka.

Beneficjent:

W skład Sieci Tematycznej CityRegion.Net wchodzą następujący Partnerzy:
Partner Wiodący: Graz / Austria

Partnerzy I Fazy: Częstochowa / Polska
Châlons-en-Champagne/ Francja
Oradea / Rumunia
Kielce / Polska.

Partnerzy II Fazy: Częstochowa / Polska
Châlons-en-Champagne/ Francja
Oradea / Rumunia
Kielce / Polska
Munich / Niemcy
Arezzo / Włochy
Trikala / Grecja
Zurych / Szwajcaria

Termin realizacji projektu:

Faza I rozwojowa
Termin rozpoczęcia: kwiecień 2008 r.
Termin zakończenia: październik 2008 r.

Faza II wdrożeniowa
Termin rozpoczęcia: październik 2008 r.
Termin zakończenia: kwiecień 2011 r. – wg informacji od Partnera Wiodącego Komitet Monitorujący przedłużył czas trwania projektu do lipca 2011r. – rozliczenie finansowe do października 2011 r.

Koszt realizacji projektu:

Całkowity koszt Projektu w Fazie I: 295 871, 00 PLN
Koszty kwalifikowane: 295 871, 00 PLN; w tym:

  • dotacja z EFRR: 217 315,20 PLN;
  • wkład własny Partnerów: 78 555,80 PLN

Koszt Projektu w Fazie I dla Miasta Częstochowy: 34 018,40 PLN
Koszty kwalifikowane: 34 018,40 PLN; w tym:

  • dotacja z EFRR: 27 214,72 PLN;
  • wkład własny Miasta Częstochowy: 6 803,68 PLN

Całkowity koszt Projektu w Fazie II: 2 436 525,00 PLN
Koszty kwalifikowane: 2 436 525,00 PLN; w tym:

  • dotacja z EFRR: 1 643 327,52 PLN;
  • wkład własny Partnerów: 592 397,52 PLN;
  • Fundusz Szwajcarski: 200 800,00 PLN

Koszt Projektu w Fazie II dla Miasta Częstochowy: 194 800,00 PLN
Koszty kwalifikowane: 194 800,00 PLN; w tym:

  • dotacja z EFRR: 155 840,00 PLN;
  • wkład własny Miasta Częstochowy: 38 960,00 PLN

Beneficjenci ostateczni projektu/grupa docelowa:

  • władze samorządowe Gmin znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie Miasta Częstochowy;
  • przedstawiciele Lokalnej Grupy Wsparcia;
  • mieszkańcy Miasta Częstochowy i otaczających Gmin, wchodzących w skład Lokalnej Grupy Wsparcia;
  • szerokie gremium władz samorządowych Powiatu Częstochowskiego i województwa śląskiego.

Rezultaty projektu (mierzalne i niemierzalne)

  1. Wymiana doświadczeń między Miastem Częstochowa a poszczególnymi Partnerami w zakresie zintegrowanego planowania miejskiego: identyfikacja najlepszych praktyk, adaptacja tych modeli do indywidualnych warunków poszczególnych miast i ich potrzeb, usprawnienie procesu absorpcji środków unijnych i zaprezentowanie nowym Państwom Członkowskim drogi do czynnego udziału w programach i sieciach Unii Europejskiej.
  2. Opracowanie Lokalnego Planu Działań zawierającego nowe strategie dla zintegrowanego rozwoju zarówno miast, jak i otaczających je regionów oraz metody wdrożenia realnego procesu współpracy (struktury prawne, finansowanie itp.).
  3. Skatalogowanie funkcji i zadań, które mogą zostać podzielone między miasta a sąsiadujące z nimi mniejsze gminy, jak również powodów, dla których niektóre przedsięwzięcia nie mogą być podzielone.
  4. Zarekomendowanie metod udziału kluczowych władz w procesie zintegrowanego rozwoju miasta i regionu.
Wojewódzki Urząd Pracy KatowiceŚląskie Centrum PrzedsiębiorczościUząd MarszałkowskiSerwis Regionalnego Programu Województwa ŚląskiegoMinisterstwo RozwojuFundusze Europejskie Częstochowskie Organizacje Pozarzadowe